Każdy przedsiębiorca doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że relacje w biznesie są kluczowe. Aby je umocnić i dzięki nim budować wizerunek swojej marki, warto zdecydować się na szczególne uhonorowanie wspólnej pracy za pomocą upominku. Obdarowywanie się podarunkami w biznesie rządzi się jednak swoimi prawami. Jaki prezent wypada podarować partnerowi biznesowemu? W poniższym artykule podpowiemy Ci, czym należy się kierować podczas zakupów.
Dlaczego warto docenić partnera w biznesie upominkiem?
Obdarowywanie się prezentami to piękny zwyczaj, zarówno w strefie prywatnej, jak i zawodowej. Podarunki w relacjach biznesowych dają wiele korzyści, nie tylko osobom, którym zamierzasz je wręczyć, ale także Twojej firmie. Prezent dla partnera biznesowego to doskonały sposób na umocnienie stosunków zawodowych. Niezależnie od tego, co wybierzesz, upominek pokaże mu, że dbasz o Waszą relację i cenisz sobie Waszą współpracę. Tym gestem kreujesz wizerunek swojej firmy – elegancki prezent bez wątpienia przyczynia się do budowania pozytywnego obrazu w oczach partnera w interesach. Obdarowywanie się upominkami ma też znaczenie w przypadku długoterminowej współpracy – prezent stanowi wówczas swego rodzaju sposób na zbudowanie wzajemnego zaufania. W biznesie bez wątpienia funkcjonuje zasada wzajemności. To oznacza, że Twój partner w interesach – czując potrzebę odwdzięczenia się za upominek – zachowa wobec Twojej firmy lojalność i będzie bardziej otwarty na dalszą współpracę.
Kiedy jest najlepszy moment na podarowanie prezentu?
Niezależnie od tego, co zdecydujesz się podarować partnerowi biznesowemu, musisz wiedzieć, że w tym obszarze szalenie ważny jest savoir-vivre. Podstawowe zasady, których bezwzględnie należy przestrzegać, dotyczą momentu, w którym dochodzi do podarowania upominku. Absolutnie wystrzegaj się dawania prezentów podczas negocjacji – może być to odczytane jako próba przekupstwa.
Zatem kiedy można swobodnie podarować drobiazg, by zostało to odebrane zgodnie z Twoimi intencjami? Najważniejsza zasada głosi, by wręczyć go po zakończonej transakcji lub negocjacjach. Doskonałą okazją będzie też zwieńczenie wspólnie przygotowywanego projektu czy osiągnięcie celów strategicznych. Duże przedsięwzięcia, które przyniosły Twojej firmie wysokie wyniki, także warto uhonorować upominkiem. Oczywiście miłym gestem będzie też uczczenie prezentem takich okazji jak święta.
Jak wybrać prezent dla partnera biznesowego?
Dopasowanie odpowiedniego upominku dla partnera w interesach nie jest prostym zadaniem. Niezwykle istotne jest, by pamiętać o tym, że prezent nie powinien mieć zbyt osobistego charakteru. Musi być jednak elegancki i sprawić, że jako darczyńca na zawsze zapadniesz w pamięć. Czym należy się kierować, wybierając prezent dla partnera w biznesie?
Jeżeli z partnerem w interesach łączą Cię serdeczne relacje, to z pewnością znasz jego gust. Nie wiesz, co lubi? Warto wówczas zapytać o to bezpośrednio. Podarunek powinien być też zgodny z celem, jaki planujesz osiągnąć poprzez jego wręczenie. Chcesz docenić Waszą współpracę? A może chcesz sprawić, by Twoja marka zapadła w pamięć? Od odpowiedzi na to pytanie zależy wartość i rodzaj upominku. Prezent podarowany w ramach relacji biznesowych, tak samo, jak w przypadku relacji prywatnych, powinien być praktyczny. Upominki, które mają jedynie funkcję dekoracyjną, nie są już modne. Nie zapominaj też o tym, że odbiorca powinien czuć, że wybrany przez Ciebie podarunek jest wprost stworzony dla niego – postaraj się więc postawić na prezent personalizowany.
Prezent dla partnera biznesowego – co warto wybrać?
Niezależnie od tego, czy dopiero budujesz relację z partnerem w interesach, czy chcesz ją wzmocnić, warto wybrać prezent, który ma nieco uniwersalny charakter, ale da się go spersonalizować. Do takich upominków bez wątpienia należy biżuteria. To jeden z najbardziej udanych podarunków w strefie biznesu – ma luksusowy charakter i idealnie podkreśla uznanie, jakim darzysz obdarowaną osobę. Doskonale sprawdzi się w przypadku każdej osoby, niezależnie od wieku czy płci. Obecnie dostępne na rynku wyroby biżuteryjne są niezwykle trwałe, modne i ponadczasowe. Tym samym stanowią wspaniałą pamiątkę, o której odbiorca z pewnością będzie pamiętał długi czas. Ekskluzywna i elegancka biżuteria może wpłynąć na decyzje biznesowe w przyszłości.
Prezenty biznesowe w środowisku międzynarodowym – o czym musisz pamiętać?
Wybierając upominki dla partnerów biznesowych, nie wolno pominąć faktu, że relacje zawodowe mogą mieć też wymiar globalny. Jeżeli poszukujesz prezentu dla osoby spoza swojego kręgu kulturowego, upewnij się, że znasz obowiązującą etykietę. Świetnym przykładem są Chiny – jeżeli Twój partner biznesowy pochodzi z tego kraju, nie pakuj upominku w biały papier. To kolor kojarzony ze śmiercią. W krajach takich jak np. Paragwaj, każdy prezent może być odczytany jako próba przekupstwa.
Obszar upominków nieco inaczej wygląda w Azji. Jeżeli Twój partner biznesowy pochodzi z tego kręgu kulturowego, musisz wiedzieć, że każdy prezent jest mile widziany – to oznaka szacunku. W tym przypadku warto pamiętać o tym, że w Azji szalenie istotna w relacjach biznesowych jest wzajemność. Twój prezent zostanie też natychmiast przyjęty przez mieszkańców Chile.
Nie lekceważ też kwestii religii. Islam i judaizm zakazuje wieprzowiny, co oznacza, że podarowanie np. wyrobu ze świńskiej skóry będzie bardzo źle odebrane. W Indiach z kolei należy wystrzegać się podarunków wykonanych ze skóry wołowej. Jeżeli Twój partner biznesowy pochodzi z Hiszpanii lub Grecji, to pamiętaj o tym, by nie wybierać gadżetów z logo firmy.
Jak widzisz, w każdym kręgu kulturowym biżuteria jako prezent dla partnera biznesowego z pewnością sprawdzi się najlepiej. Pamiętaj jednak, by wybrać unikatowy wyrób, dzięki czemu z pewnością zapadniesz w pamięć odbiorcy. Chcesz zaskoczyć obdarowaną osobę oryginalnością? Skontaktuj się z nami – możemy zaprojektować i zrealizować każdy Twój pomysł!